Na het werk een rondje willen SUP-pen in de grachten, het kanaal of op het meer? Voor stand-up paddle-liefhebbers is het geen kwestie van willen, maar meer van logistiek. reacha heeft minstens drie trailers in het assortiment waarmee u uw SUP op elk gewenst moment met de hand of met de fiets naar het dichtstbijzijnde water kunt brengen. We hebben de modellen voor je op een rijtje gezeten de verschillen toegelicht: zo zijn er verschillende modellen in verschillende prijs- en gebruikscategorieën.
Stand-up paddling is in principe een gezonde hobby: veel frisse lucht, vaak midden in de natuur, buiten bij het meer, ver weg van drukte en comfortabel peddelen zonder stress. Maar op de SUP-locatie komen (d.w.z. naar het water) kan minder goed zijn voor je gezondheid. Draag je de SUP? Slecht voor je rug. De SUP met de auto vervoeren? In tijden van Greta Thunberg? Slecht voor je longen en voor het milieu! Met het openbaar vervoer? Mogelijk, maar slecht voor de andere passagiers.
1. Vervoer SUP's gewoon met de fiets?
2. De oplossing? Wielen, spijlen en banden!
3. Gemeenschappelijke kenmerken van SUP-fietskarren
3.2 Voldoende ruimte - ook voor meerdere SUP's
4. Verschillen van fietskarren voor SUP's
4.1. reacha SPORT met 20" compact banden - levert alle basisprincipes
4.2. reacha SPORT met 20" beach banden - de "off-road" fietskar
4.3. reacha SPORT met 24" street banden - de "snelle" fietskar
Transporteren van je SUP gewoon op de fiets?
Dus je wilt wel op de fiets gaan? Dat zou immers de meest klimaatvriendelijke manier zijn om je SUP naar het water te verschepen en om vervolgens van de watersport te kunnen genieten. Er zijn niet al te veel mogelijkheden om een stand-up paddle gemakkelijk te vervoeren: zelfs als je een auto hebt en zelfs als je een van de laatste parkeerplaatsen aan het drukke meer krijgt: de auto moet vrij groot zijn om je SUP te kunnen vervoeren, dus dan denk je al snel aan een bus, of je hebt in ieder geval een dakdrager nodig.
Klimaat of geen klimaat: SUP's zijn grote onderdelen, de tot 14 voet lange Race SUP-planken zijn nog groter, en met een gewone consumentenauto is het transport gewoonweg erg duur. De oprichters van reacha realiseerden zich dit al snel. Ze zijn zelf gepassioneerde "SUP’ers" en surfers en hadden geen zin om hun boards mee te nemen naar het meer of het strand met kajakkarretjes die te klein of te groot waren voor een SUP.
De oplossing? Wielen, spijlen en banden!
Ze waren op zoek naar een nieuwe, nuttige oplossing, en daarom hebben ze hun eigen bedrijf opgericht in Tegernsee (in Beieren) en ontwikkelden ze onder andere een fietskar om SUP's gemakkelijk en snel te vervoeren. De reacha trailer is ook te gebruiken zonder fiets, als handkar. En eigenlijk kunt u met de trailer nog veel meer dingen vervoeren, andere sportuitrustingen of uitrusting voor windsurfen of kajakken. De oprichters van reacha hebben niet alleen een fietskar voor SUP's ontwikkeld, maar vier verschillende modellen hand- of fietskarren: reacha SPORT met 20" compact banden, reacha SPORT met 20" beach banden, reacha SPORT met 24" street banden und reacha PRO.
Afhankelijk van waar een SUP’er de nadruk op legt, waar ze naartoe willen gaan voor de watersport en wat ze met de fietskar willen vervoeren, zijn er verschillende modellen geschikt. In de volgende alinea lees je meer over de overeenkomsten en verschillen.
Gemeenschappelijke kenmerken van SUP-fietskarren

Er zijn vier modellen, de reacha SPORT met 20" compact banden, reacha SPORT met 20" beach banden, reacha SPORT met 24" street banden und reacha PRO, Ze zijn allemaal geschikt voor het vervoer van stand-up paddles (SUP) en zijn geschikt voor alle soorten watersporten of buitenactiviteiten. Alle hand- en fietskarren kenmerken zich door stabiele aluminium frames en diverse banden, die geschikt zijn voor alle soorten wegdekken. Met de speciaal ontwikkelde bike connector kan elk model snel en eenvoudig worden aangesloten op elke standaardfiets, of het nu gaat om een mountainbike, stadsfiets, racefiets of e-bike.
Duurzame productie?
Maar als je al graag fietst om het milieu te besparen bent, dan rijst natuurlijk de vraag waar de textiele laadruimtes en het aluminium frame eigenlijk vandaan komen en vooral: zijn de materialen duurzaam (en regionaal) geproduceerd? Om te beginnen besloten de oprichters van reacha om het gebruik van plastic tot een minimum te beperken. Alle gebruikte plastic onderdelen zijn gemaakt van geïnjecteerde koolstof, die voornamelijk is gemaakt van gerecycled materiaal uit de vliegtuigindustrie.
Het eerste prototype werd zelfs gemaakt van oude fietsbanden van de sloopwerf en werd geassembleerd uit een gebruikt houten frame en een oude windsurfgiek. Tegenwoordig is bijna elke reacha ook verkrijgbaar als doe-het-zelf versie, zodat je oude fietsbanden kunt recyclen en iets goeds kunt doen voor het milieu en je portemonnee.
Vandaag de dag wordt het aluminium frame regionaal geproduceerd door de surfgiekfabrikant CTM in Rosenheim, die jarenlange ervaring heeft met de verwerking van aluminium buizen.
Voldoende ruimte - zelfs voor meerdere SUP's
Sommige van de reacha-fietskarren komen zonder extra zijlaadbeugels, maar met de Bows kun je op elk gewenst moment de trailer aanpassen, zodat er meer laadruimte beschikbaar is. Over het algemeen zijn de modulaire componenten individueel in lengte en breedte verstelbaar. Dit betekent dat de fietskarren ruimte bieden voor SUP-boarden tot 14 voet lang (wat overeenkomt met ca. 4,26 meter) en dat ze tot 35 kilogram kunnen vervoeren, zodat er indien nodig meerdere SUP-boarden kunnen worden vervoerd. De verschillen zitten in de details.
Verschillen van fietskarren voor SUP's
reacha SPORT met 20" compact banden - levert alle basisprincipes
De eenvoudigste versie, de reacha SPORT met 20" compact banden, kenmerkt zich vooralsnog door een lagere prijs. Dankzij het lichtgewicht aluminium frame en het modulaire insteeksysteem is reacha SPORT met 20" compact banden zeer eenvoudig te monteren en te demonteren en daardoor ook plaatsbesparend op te bergen. De 20" wielen zorgen voor een nuttige combinatie van wendbaarheid, vering en verpakkingsgrootte. Als u tijdens het fietsen geen topsnelheid wilt bereiken en niet door onaangenaam terrein (bijv. zand) wilt rijden, is de reacha SPORT met 20" compact banden perfect geschikt voor u.

reacha SPORT met 20" beach banden - de "offroad" fietskar
De reacha SPORT met 20" beach banden is anders: Deze hand- en fietskar is geschikt voor iedereen die graag "off-road" gaat met zijn SUP's, surfplanken of andere buitensportartikelen. Dankzij de Fatbike banden, verkrijgbaar in 20" of 24", kunt u gemakkelijk lasten tot 60 kg door zand, grind of veldpaden trekken. Het aluminium frame is uiterst stabiel en voorzien van een boog en aan de zijkanten is er ruimte voor SUP's en veel andere bagage: bijvoorbeeld rugzakken, peddels, tenten etc.

reacha SPORT met 24" street banden - de "snelle" fietskar
In tegenstelling tot de reacha-beach is de reacha SPORT met 24" street banden minder geschikt voor het strand, maar meer geschikt voor de stad en vooral voor degenen die zich wat sneller willen verplaatsen op de weg. Zijn smallere 24" wielen zijn ook bestand tegen grotere belastingen en zorgen voor een soepele rit bij hogere snelheden. Sommige klanten van reacha gebruiken de reacha SPORT met 24" street banden om hun SUP naar het dichtstbijzijnde meer te brengen, anderen om hun krat(ten) bier naar huis te brengen: Ieder zo zijn eigen smaak.

reacha PRO - een fietskar voor professionals?
De "pro" in de productnaam richt zich op grotere zakelijke klanten zoals hotels of surfscholen. Ze kunnen met deze fietskar tot acht SUP's, schuimrubberen platen, wind- of kitesurfplanken vervoeren. Een situatie wat minder voorkomt in de privé-omgeving. Vaak wordt de reacha PRO ook gebruikt door fotografen, filmmakers, ambachtslieden en andere beroepsgroepen om hun zware apparatuur van A naar B te vervoeren. De reacha PRO heeft regionaal vervaardigde aluminium wanden en een zeer hoge mate van stabiliteit. Ze kunnen ook worden bedrukt, bijvoorbeeld met uw eigen logo of voor andere marketingdoeleinden.

Conclusie: Welke SUP-fietskar wint de race?
Er is een eenvoudig en complexer antwoord op de vraag welke SUP-fietskar van reacha we kunnen aanraden. Eerst de eenvoudige: in principe is het een kwestie van smaak. Geen van de trailers is echt goedkoop, wat niet verwonderlijk is: Bij reacha betaal je voor kwaliteit en regionale, duurzame productie. Dit wordt weerspiegeld in de prijs. Maar als je de kosten toevoegt aan de lange houdbaarheid van reacha-producten dan is de prijs niet langer een downer.
Tot slot het ingewikkelde antwoord: hotels, surfscholen of watersportaanbieders die SUP's of andere apparatuur in grote hoeveelheden huren, kunnen beter de reacha PRO kiezen - deze is immers speciaal ontworpen om meerdere SUP's of surfplanken te vervoeren. Voor privégebruik is het meer een kwestie van waar je naartoe moet, hoe je daar komt en wat je moet vervoeren. Zoals beschreven zijn de hand- en fietskarren reacha SPORT met 20" compact banden, reacha SPORT met 20" beach banden, reacha SPORT met 24" street banden en reacha PRO elk van hen ontwikkeld voor eigen, specifieke doeleinden.
En welke u ook kiest, het belangrijkste voordeel dat je bij alle modellen van reacha krijgt: : U hoeft uw SUP-planken niet meer op locatie nog eens op te pompen of leeg te laten lopen, want alle reacha-modellen dragen zelfs de grootste SUP-planken gemakkelijk op ware grootte. Dit bespaart je het grootste goed dat je hebt: Tijd. Misschien zelfs genoeg tijd om de afzonderlijke modellen op de respectievelijke productpagina's nader te bekijken ;)
Wat zeggen onze klanten
★★★★★
Veel geprobeerd. Eindelijk aangekomen!
Gewoonweg geweldig! Sleep 2 SUP's achter de fiets naar het meer, zonder vooraf eeuwig te moeten monteren. Niets knarst, niets schokt, niets glijdt weg.
Oliver
