Een aanhangwagen voor kajaks achter een fiets? reacha biedt hand- of fietsaanhangers voor kajaks aan, ideaal voor buitensporters die liever emissievrij naar het dichtstbijzijnde meer of rivier trappen. Het model SPORT LONG kan een kajak tot een lengte van 4,5 m vervoeren. Voor langere (zee)kajaks met een lengte van meer dan 4,5m heeft het bedrijf de reacha SPORT XXL in de aanbieding. Afhankelijk van de route - weg of terrein -, de duur van de tour (dagen, weken) en persoonlijke voorkeuren - e-bike, racefiets, enz. - verschilt de keuze van de geschikte fietsaanhanger.
Hoeveel kilometer zijn realistisch? Of anders gezegd: Wanneer is het de moeite waard om kajaks met de auto te vervoeren? Waarschijnlijk zelden, als men toch al in de buurt van een meer of rivier woont dat gunstig is voor kajakken. Misschien is de situatie anders als men een bestelwagen of bus bezit, maar met een standaard 5-zitter is het transport van kajaks op zijn minst omslachtig - in de meeste gevallen zou men waarschijnlijk een speciale voorziening op het dak nodig hebben. Zou een meer praktische oplossing dan niet bestaan in het koppelen van een geschikte fietsaanhanger aan een mountainbike, racefiets, e-bike, trekkingfiets of stadsfiets en rechtstreeks naar de waterkant te fietsen - in plaats van geërgerd te vechten voor een van de laatste parkeerplaatsen en de zware boot naar de waterkant te slepen? In de meeste gevallen zal het namelijk niet mogelijk zijn om met de auto tot aan de waterkant te rijden. Met de fiets zijn de kansen al aanzienlijk beter. En men ontlast tegelijkertijd het milieu, spaart de zenuwen en bespaart veel tijd.
De voordelen van de kajakaanhangers van reacha in één oogopslag
- makkelijk op- en af te bouwen zonder gereedschap
- bruikbaar als hand- en fietsaanhanger
- verstelbaar in lengte en breedte
- licht van gewicht dankzij aluminium frame
- ook geschikt voor andere outdoor-sportartikelen (naast kajaks)
- opblaasbare kajaks kunnen ook in opgeblazen toestand vervoerd worden
- belasting tot 35 kg (fiets) of 60 kg (hand) mogelijk
- bestand tegen roest en zeewater
Daadwerkelijk delen sommige partners hun reisverslagen met ons, vooral wanneer een van onze reacha-aanhangers meerdere dagen (of zelfs weken) achter elkaar in beweging was. Recreanten die langere kajaktochten maken, komen onvermijdelijk op plaatsen met weinig water, sluizen of andere obstakels en zullen hun kajak (of andere bagage) vaak aan land moeten vervoeren voordat ze verder kunnen, geven de voorkeur aan een aanhanger met een klein pakformaat, die idealiter snel op- en af te bouwen is.
De jongens van Bike2Boat waren 21 dagen en 800 km met reacha en hun kajaks in de Alpen onderweg
Compact formaat - voor langere tochten
Daarom is de SPORT LONG met compacte 20" wielen met zijn kleine pakformaat (120x60x30 cm) de ideale fiets- of handaanhanger. En dankzij zijn lichte aluminium frame, kleine 20-inch wielen en een eenvoudig insteeksysteem is de compacte aanhanger eenvoudig uit elkaar te halen en kan hij ook compact met de kajak worden vervoerd. Met een maximale belasting van maximaal 35 kg als fietsaanhanger heeft hij ook het nodige draagvermogen en kan hij kajaks tot 4,5 m lengte vervoeren.
Voor zeer korte kajaks of andere taken
Anderzijds de SPORT SHORT: Hier past op zijn best een extreem korte playboat zoals de Dagger G-Force 5.9 of een kinderkajak. Omdat hij primair niet bedoeld is voor boten, maar voor kortere watersportuitrusting zoals bijvoorbeeld foilboards. Maar ook voor alledaagse taken in de stad slaat hij een wendbaarder figuur.
Dankzij het modulaire systeem van reacha SPORT zijn deze voordelen echter ook beschikbaar voor eigenaars van de SPORT LONG. Want de korte trekstang is ook als accessoire verkrijgbaar en kan zonder gereedschap eenvoudig op de SPORT LONG gemonteerd worden.
Voor bijzonder lange kajaks
Voor al die kajakvaarders die milieuvriendelijk met extreem lange boten boven de 4,5m mark willen reizen, is de SPORT XXL de transportoplossing.
De SPORT XXL is nogmaals 10 cm breder dan de SPORT LONG en vooral heeft hij de XXL-trekstang, zodat bijvoorbeeld ook een opgeblazen Grabner Riverstar van 5m lengte of een 5,7m lange zee kajak nog met de fiets vervoerd kunnen worden.
Stabiliteit - afhankelijk van het gebruik
Zoals eerder vermeld, zijn alle reacha SPORT aanhangers gemaakt van aluminiumbuizen en hoogwaardig kunststof, om bestand te zijn tegen belastingen bij buitengebruik in alle weersomstandigheden.
Maar: Qua stabiliteit onderscheidt de SPORT PRO zich toch iets van de andere drie kajak-aanhangers SPORT SHORT, SPORT LONG en SPORT XXL. De SPORT PRO is namelijk voornamelijk bedoeld voor zakelijke klanten, zoals kajakscholen of hotels met eigen watersportuitrusting voor verhuur. Daarom is de SPORT PRO uitgerust met een versterking in de trekstang, waardoor hij in handmatige modus tot 80 kg kan vervoeren. Zijn 26" Fatbike banden zorgen ervoor dat men dit alles ook kan trekken - zelfs op grind en zand. Bovendien is de reacha PRO al in zijn basisconfiguratie uitgerust met twee zijdelingse laadbalken, zogenaamde bogen, en booghoesjes.
Dankzij kliksluitingen kan elke reacha zonder gereedschap uit elkaar worden gehaald in zijn afzonderlijke onderdelen
Veel flexibiliteit dankzij modulair lichtgewicht ontwerp
In essentie zijn alle hand- en fietsaanhangers van reacha gericht op de behoeften van kajakkers. Elke reacha-aanhanger is flexibel verstelbaar in lengte en breedte, waardoor dunne, kleine of middelgrote boten even gemakkelijk kunnen worden vervoerd als bredere grote kajaks tot 5,5 meter lang. Bovendien kunnen de kajakaanhangers van reacha snel en eenvoudig worden opgebouwd en afgebroken - zonder gereedschap - en ook eenvoudig worden opgeborgen.
Het insteeksysteem van lichte aluminiumbuizen met kliksluitingen vermindert het gewicht tot een minimum met maximale stabiliteit. De fabrikanten raden aan om met de fiets een maximale belasting van 35 kg te dragen - volledig voldoende voor elke gangbare kajak - maar met de hand mogen zelfs tot 60 kg op de handaanhanger worden getrokken.
Het modulaire insteeksysteem maakt ook achteraf het aanbrengen van accessoires mogelijk, zoals extra laadbeugels. Aanvankelijk worden alle kajakaanhangers van reacha met de hand getrokken. Pas met de Bike Connector kunnen kajakkers de aanhanger eenvoudig aan hun fiets of zadelbuis bevestigen.
Regionale productie = hogere kosten?
En waar de meeste fabrikanten van fietsaanhangers hun producten goedkoop in China of andere Aziatische landen laten produceren, worden alle aluminium onderdelen van de reacha-aanhangers lokaal in Rosenheim geproduceerd. Hiermee willen de oprichters van reacha enerzijds lokale producenten stimuleren en anderzijds CO2-intensieve transporten en twijfelachtige productieomstandigheden vermijden. Een inkijkje in hun toeleveringsketen is hier te vinden.
De gebruikte kunststof is voornamelijk afkomstig van gerecycled materiaal uit de luchtvaartindustrie. Dit heeft natuurlijk invloed op de kosten of de prijs. Aan de andere kant garanderen de producten een hoge kwaliteit en duurzaamheid, volgens het motto: "goedkoop kopen, is dubbel kopen." De roestbestendige reacha-aanhangers zijn daarentegen bijna onverwoestbaar en garanderen een lange levensduur. Als klant krijg je ook twee jaar fabrieksgarantie en 10 jaar reserveonderdelen.
Zelfs de klanten zijn overtuigd
★★★★★
5 STERREN DE LUXE
De opbouw was een fluitje van een cent. Snel aan mijn bakfiets gekoppeld, mijn 3,17 meter lange kajak erop vastgezet en door het stadsverkeer naar het water gereden: makkelijk!
Jörg
Conclusie
Ondenkbaar zijn de fietsaanhangers voor kajaks van reacha een echte alternatief: in plaats van de kajak (of de opblaasbare kajaks) met de auto te vervoeren, bevestigt men zijn reacha-model aan de zadelbuis van de fiets, springt op het zadel en rijdt direct naar het dichtstbijzijnde water - zonder een parkeerplaats te hoeven zoeken. Eigenaars van opblaasbare kajaks hebben het grote voordeel dat ze hun kajak niet telkens ter plaatse hoeven op te pompen.
Vooral de breedte- en lengteverstelbare laadplatforms overtuigen in de praktijk, omdat het transportoppervlak flexibel krimpt en uitzet afhankelijk van de toepassing - flexibel naar de individuele behoefte. De volledige montage en demontage verloopt bijzonder eenvoudig en is zonder gereedschap uitvoerbaar. Kajakkers die niet direct aan het water wonen, hun kajaks in de buurt van de oever kunnen opslaan en hun watersportuitrusting regelmatig naar verschillende plaatsen willen vervoeren, vinden in de reacha-modellen een duurzame en lokaal geproduceerde metgezel - kwalitatief verwerkt, veelzijdig inzetbaar en made in Germany.