Voor veel StandUp Paddlers en surfers is het een bekend probleem. Met de auto naar de favoriete plek rijden gaat niet zonder hindernissen. De SUP of het board moet worden geladen. Er is geen parkeerplek te vinden. Het board moet naar het water worden gesleept. Een handkar of fietsaanhanger biedt uitkomst. En het transport met een aanhanger is ook duurzaam! Wie kiest voor een fietsaanhanger, komt vaak voor de keuze om te bouwen of te kopen te staan.


Surfaanhangers, SUP-trolleys of kruiwagens zijn verkrijgbaar in verschillende varianten. Ze zijn ontworpen voor het vervoer van jullie watersportuitrusting. Velen kiezen ervoor om een fietsaanhanger voor de SUP te kopen om zonder auto te kunnen. Of om sneller met de SUP of surfplank in het water te zijn! Wanneer de keuze is gemaakt voor een bagageaanhanger voor het vervoer van je eigen uitrusting, begint de zoektocht naar de ideale aanhanger. Velen besluiten om zelf een fietsaanhanger te maken voor weinig geld of om een gebruikte fietsaanhanger om te bouwen, zodat ze met een zelfgemaakte bagageaanhanger de SUPs of surfplanken naar de favoriete plek kunnen trekken!

Wie graag duurzaam wil zijn, kan een oude fietsaanhanger recyclen en ombouwen. Vaak heb je daarvoor niet veel meer nodig dan een paar spullen uit de hobbykamer en de bouwmarkt. Voor ons bij reacha is duurzaamheid een onderdeel van onze bedrijfsfilosofie.

Daarom presenteren wij jullie de 9 beste fietsaanhangers om zelf te bouwen! Zo kunnen jullie zelf jullie fietsaanhanger voor SUP, surfplanken of kajak in elkaar zetten! Daarnaast presenteren we jullie kleine DIY-fietsaanhangers voor de stad! Met een zelfgemaakte fietsaanhanger spaar je niet alleen ons milieu, afhankelijk van het project spaar je ook je portemonnee!

De 9 beste fietsaanhangers om zelf te bouwen

Triple C DIY Fietsaanhanger van Woelfchen83

Triple C staat voor Custom Camping Cruiser. Deze aanhanger is speciaal ontworpen als fietsaanhanger voor SUP. Hierbij wordt de SUP of surfplank op de aanhanger gelegd en op de bagagedrager van de fiets bevestigd. De constructie bestaat hoofdzakelijk uit PVC-buis en kruiwagenwielen.

Alles wat nodig is voor de bouw van de Triple C DIY fietsaanhanger: 4m PVC-buis, een paar T-verbindingen, een draadstang en buisisolatie. Alle onderdelen van de DIY fietsaanhanger voor SUP zouden verkrijgbaar moeten zijn in elke bouwmarkt.

DIY fietsaanhanger voor SUP en surfplanken

Wie meer wil weten over de Triple C DIY fietsaanhanger, kan daarover lezen in de blog van Woelfchen83. Daar wordt verslag gedaan van de bouw van de fietsaanhanger!
De DIY fietsaanhanger van Woelfchen83 kost je met alle onderdelen ongeveer 100€ tot 150€

Voordelen van de aanhanger voor surfers en SUP'ers

  • Goedkope zelfbouw
  • Eenvoudige constructie
  • Geen lassen nodig, weinig gereedschap nodig
  • Robuuste kruiwagenwielen
  • Klein en handig op te bergen

Nadelen van de aanhanger voor surfers en SUP'ers

  • Moelijk bevestigen van SUP aan de fiets
  • Niet geschikt als handkar
  • PVC-lijm laat los in zeelucht
  • Niet geschikt voor offroad-gebruik
  • Klein en handig op te bergen
  • Geen reflectoren

DIY Fietsaanhanger van MN1971

Deze zelfgemaakte fietsaanhanger is ontworpen door MN1971 en biedt een handige oplossing voor het vervoer van je SUP of surfplank met de fiets.

Wil je meer weten over het bouwen van de DIY fietsaanhanger van MN1971? Klik hier voor de instructies van MN1971!

Voordelen van de aanhanger voor surfers en SUP'ers

  • Betaalbaar en zelfgebouwd
  • Handige oplossing voor vervoer met de fiets
  • Ideaal voor korte afstanden

Nadelen van de aanhanger voor surfers en SUP'ers

  • Beperkte draagcapaciteit
  • Niet geschikt voor lange afstanden

DIY Aanhangwagen voor Lading van Een Oude Kinderwagen

De Fietsreisnerd presenteert in zijn handleiding de ombouw van een oude kinderfietskar. Deze DIY-handleiding voor het bouwen van een ladingaanhangwagen is ook geschikt voor het vervoer van SUP's, surfplanken of kajaks. Het zelf bouwen van een fietskar is voor velen een ambachtelijke uitdaging. De handleiding voor het zelf bouwen van een DIY fietskar van de Fietsreisnerd laat echter zien hoe eenvoudig een zelfgebouwde ladingaanhangwagen kan worden gemaakt van een oude kinderwagen.

Omgebouwde kinderwagen naar een DIY ladingaanhangwagen

Als basisaanhangwagen wordt een oude kinderfietskar gebruikt, waarvan de wielen, dissel en koppeling kunnen worden gebruikt. De aanbouwdelen worden vervolgens op een multiplexplaat gemonteerd. Voor extra veiligheid kunnen er ook liggers op de DIY-ladingaanhangwagen worden gemonteerd. Deze maken het vervoer van surfplanken en SUP's mogelijk. Zo wordt de zelf te bouwen ladingaanhangwagen ook een DIY-fietskar voor SUP, surfplank en kajak.
Afhankelijk van de gebruikte fietskar, kost de doe-het-zelf-bouw tussen de 200€-300€

Voordelen van de omgebouwde kinderwagen

  • Koppeling, dissel en wielen zijn al aanwezig
  • Minder ingewikkeld dan een volledige zelfbouw
  • Spoor is al ingesteld en loopt goed

Nadelen van de omgebouwde kinderwagen

  • Aanschaf van de kinderfietskar kan kostbaar zijn
  • Hout heeft een beschermende laag nodig
  • Wijzigingen aan de onderdelen van de kinderfietskar verminderen de stabiliteit

Monowiel-fietskar van Selbst.de

Wie op zoek is naar een extreem lichte eenwielige aanhanger is bij de DIY-fietskar van selbst.de aan het juiste adres! De zelf te bouwen fietskar is gebaseerd op het voorste deel van een kinderfiets, een aluminium frame en een dissel!

Zelfgemaakte eenwielige fietskar voor het vervoer van kleine voorwerpen

De DIY-fietskar bestaat slechts uit een aluminium frame met een multiplexplaat. Een waterpijp dient als dissel van de fietskar. En het voorwiel met vork van een kinderfiets. Deze onderdelen hoeven alleen maar te worden vastgeschroefd en de zelfgebouwde fietskar is klaar!
De DIY-Monowheel Aanhanger is verkrijgbaar (inclusief gebruikte kinderfiets) voor ongeveer 120€

Voordelen van de Monowheel

  • Leunt mee in bochten en is extreem wendbaar
  • Zeer licht van gewicht
  • Voordelige fietskar met upcyclingcomponent

Nadelen van de Monowheel

  • Niet geschikt voor grote apparatuur
  • Geen vervoer mogelijk van SUP, surfplank of kajak
  • Onstabiel, kan kantelen
  • Koppeling moet zelf worden gebouwd
  • Niet te gebruiken als handkar/kruiwagen

DIY Fietskar om zelf te lassen door Thomas Fritsche

Vanuit een duurzaam idee wilde knutselaar Thomas Fritsche een fietskar zelf bouwen. Het frame van de DIY fietskar bestaat uit staal en wordt gelast. De zelfgebouwde fietskar valt vooral op door zijn stabiliteit!

Zelf gelaste fietskar voor het vervoer van grote lasten

Deze fietskar wijkt qua componenten weinig af van de DIY fietskar van MN1971. Hier worden echter geen aluminium onderdelen geschroefd. In plaats daarvan wordt de constructie van de DIY fietskar gelast! Op de stalen constructie wordt een houten plaat bevestigd. De trekstang voor de bevestiging van de DIY-fietskar aan de fiets wordt zelf gebogen uit verchroomde ronde buis. Dit dient als beugel voor ladingbeveiliging.
Zelf een fietskar lassen kost je vanaf het begin ongeveer 300€

Voordelen van de gelaste kar

  • Zeer stabiel
  • Ladingbeveiliging door reling

Nadelen van de gelaste kar

  • Lassen is noodzakelijk
  • Staal voor de bouw is kostbaar
  • Hout vereist veel onderhoud
  • Niet geschikt voor het vervoer van SUP of surfplanken
  • Niet modulair inzetbaar als handkar

hinterher doe-het-zelf fietskar

De fietskarfabrikant hinterher uit München biedt sets aan om zelf een fietskar te bouwen. Hiervoor kunnen alleen de handleiding of de hele bouwset voor een DIY-fietskar worden aangeschaft. De zelfbouwfietskarren zijn vooral geschikt voor SUP of surfplanken!

Hinterher fietskar om zelf te bouwen

Het smalle frame wordt met behulp van een Weber-koppeling aan de fiets bevestigd. De DIY-fietskar voor SUP heeft een standaard, wat de fietskar bijzonder slim maakt. Het meegevoerde materiaal moet bij de achter DIY-fietskar voor SUP worden verzegeld en vastgezet met een spanband.
De goedkoopste DIY-fietskar van hinterher kost je ongeveer 310€

Voordelen van Hinterher

  • Kwalitatief hoogwaardige bouwset
  • Spoorbreedte afgesteld
  • Standaard voor het parkeren
  • Onderdelen beschikbaar om de aanhanger uit te breiden

Nadelen van Hinterher

  • Bevestiging van de lading is lastig
  • Beperkt bruikbaar voor uitrusting
  • Hout vereist veel onderhoud
  • Niet bruikbaar als handkar

Handleidingen voor het bouwen van surfkarren van Surf-Magazin.de

Niets voor jullie gevonden? Op Surf-Magazin.de vind je de workshop "Lass dir was ANHÄNGEN". Een verzameling diverse DIY-handleidingen voor het bouwen van SUP-karren.

Op vijf pagina's worden verschillende zelfbouwfietskarren gepresenteerd. Zo zijn er gemodificeerde kinderkarren of hondenkarren te vinden. Ook gelaste constructies of omgebouwde kruiwagens.

Tweeassige fietsaanhanger van Woodibiker om zelf te bouwen

Als je zin hebt in een grotere fietsaanhanger om zelf te bouwen, kun je de video van Woodibiker op YouTube bekijken! De zelfgemaakte zware fietsaanhanger pronkt met vier 24" wielen op een stalen basisframe. Met de zelf te bouwen fietsaanhanger kan vracht tot 4 meter lang worden vervoerd. Als je geïnteresseerd bent in de zelf te bouwen fietsaanhanger van Woodibiker, bekijk dan de onderstaande video. Op het kanaal vind je ook andere video's over het zelf bouwen van fietsaanhangers.

De zelf te bouwen fietsaanhanger van Woodikid met twee assen is gebaseerd op een 4mm berken multiplex plaat met een stalen onderstel. Hierop worden vier 24" fietswielen gemonteerd. Voor ladingzekering wordt een leuning gebouwd op deze zelf te bouwen houten fietsaanhanger. Dit dient als rek voor surfplanken of SUPs. De dissel is beweeglijk gelagerd door een rubberen oplegging en wordt bevestigd aan het achterwiel van de fiets.
De handleiding voor de tweewielaanhanger kost 15€. Het zelfbouwen van de aanhanger kost ongeveer 330€

Voordelen van de Woodie-aanhanger

  • Veel opbergruimte
  • Ook geschikt als fietsaanhanger voor SUP, surfplank of kajak
  • Verstelbare lange dissel
  • Zelf te bouwen zonder te lassen
  • Ook te gebruiken als handaanhanger
  • Zeer gedetailleerde handleiding voor het bouwen van de zelf te bouwen fietsaanhanger, koppeling en dissel

Nadelen van de Woodie-aanhanger

  • Uitgebreide handleiding moet worden aangeschaft
  • Duur zelfbouwproject
  • Sporing afstellen bij vier wielen is vaak lastig
  • Zware fietsaanhanger om zelf te bouwen
  • Grote zelf te bouwen fietsaanhanger kan moeilijk worden opgeborgen

reacha DIY fietsaanhanger

Wist je dat de reacha oorspronkelijk ook een DIY-project was van onze oprichter Floko? Geërgerd door het feit dat hij zijn SUP altijd moeizaam naar het strand moest sjouwen tijdens vakanties in Frankrijk, werd de eerste reacha in elkaar gezet. Bestaande uit een windsurf giek, overgebleven houten latten en oude voorwielen uit de afvalbak van de fietsenwinkel.

reacha DIY fietsaanhanger om zelf te bouwen

Deze idee hebben we vervolgd met de reacha BUILD YOUR OWN bouwdoos. Hiermee kun je zelf samenstellen wat je nodig hebt voor jouw DIY-project. Zo kun je bijvoorbeeld alleen het reacha frame met wielophanging kopen en oude voorfietsbanden hergebruiken. Op de wielophanging van de reacha fietsaanhangers past elke gangbare voorfietsband met een maximale breedte van 100mm.
De zelfgebouwde reacha variant begint met de LONG-dis sel vanaf 399€

Voordelen van de zelfgebouwde reacha

  • Komt met een korte of lange dissel
  • Spoor is ingesteld
  • Made in Germany
  • Draait extreem soepel
  • Lichte, handzame, zelfmonteerbare fietsaanhanger
  • Ook modulair inzetbaar als handaanhanger
  • Duurzaam aluminium

Nadelen van de reacha bouwdoos

  • Minder eigenbouw karakter
  • Duurder dan bouwmarktproject

Dus als je geen zin hebt om je eigen fietsaanhanger uit veel onderdelen te bouwen: Neem eens een kijkje in onze winkel, misschien is de zelf samengestelde variant wel de fietsaanhanger van jouw keuze!

Wat zeggen reacha klanten?

★★★★★

Universeel genie

Eigenlijk wilde ik een cargofiets kopen en de fietsaanhanger zelf bouwen. Gelukkig heb ik naar mijn vrouw geluisterd en de reacha DIY + korte dissel gekocht. Een absoluut universeel genie.

Dietrich N. P.

Fietsaanhanger met compact formaat

Welke fietsaanhanger om zelf te bouwen is de juiste?

Welke zelf te bouwen fietsaanhanger voor jou de juiste is, kunnen we niet zeggen. Het hangt individueel af van jouw behoeften. Een fietsaanhanger zelf bouwen is in ieder geval een spannend project en heeft ons geleid naar de reacha fietsaanhanger! Op onze lijst van beste fietsaanhangers om zelf te bouwen vind je verschillende soorten zelf te bouwen fietsaanhangers. Of je nu een fietsaanhanger nodig hebt voor het vervoeren van SUPs of surfplanken of dat je een fietsaanhanger zelf wilt bouwen om duurzaam boodschappen te doen met de fiets.

De reacha fietsaanhanger dekt dankzij zijn bouwdoosprincipe veel aspecten van de hierboven getoonde fietsaanhangers om zelf te bouwen. Dankzij het modulaire steeksysteem kan de dissel binnen enkele minuten worden gewisseld en verandert een fietsaanhanger voor SUP, surfplank of kajak in een handzame fietsaanhanger voor boodschappen of het vervoeren van kleine apparatuur. Met de reacha Build your own fietsaanhanger kunnen oude fietsbanden een tweede kans krijgen en kun je zo jouw eigen carbon footprint verbeteren!

Suche