Tekst: Mario Bastady
Foto's: Joshua Grom, Mario Bastady, Sebastian Uhrig

Bij reacha zijn we altijd op jacht naar echte avonturen. De reis naar Victoria Island? Een echt hoogtepunt! Hier vertellen we jullie het verhaal van Mario, Josh en Sebi, die met onze reacha pro de wildernis van Canada hebben bedwongen. Kleed je warm aan, we nemen je mee op een wilde rit!

DE ONTDEKKING VAN HET MYSTERIEUZE EILAND

Een eiland in een meer, op een eiland in een meer, van een eiland (in de oceaan). In 2016 stuitte mijn kleutervriend Josh voor het eerst op het internet op het mysterieuze eiland op Victoria Island, dat als het achtste grootste eiland ter wereld in het Arctische gebied ten noorden van Canada ligt. Sindsdien liet Josh, die inmiddels 31 jaar oud is, het idee om deze eigenaardigheid uit eigen kracht te bereiken niet meer los en werd het een kleine droom. Maar de uitvoering vereiste enige tijd van planning: zo werden digitale kaarten van Victoria Island doorgespit, overwogen welke uitrusting nodig was en hoe deze kon worden verkregen. Ook moesten medestanders worden gevonden, die Josh uiteindelijk in Sebi (28) en mij (Mario, 33) vond.

Voorbereidingen op de expeditie met de reacha fietsaanhanger

De laatste voorbereidingen voor de expeditie beginnen.

VOORBEREIDING EN PLANNING VAN DE EXPEDITIE

Na een gezamenlijke digitale kennismaking begonnen we met regelmatige bijeenkomsten. Een van de grootste uitdagingen was het zoeken naar sponsors, maar ook de beslissing over hoe we ter plaatse wilden reizen en vooral hoe de 80 kg uitrusting per persoon vervoerd moest worden. Beide vragen zou reacha voor ons kunnen beantwoorden. Het kleine ambachtelijke bedrijf was enthousiast over ons idee en bood ons met de reacha pro een geweldige oplossing.

De wederzijdse sympathie maakte een geweldige samenwerking mogelijk en al snel voorzag reacha ons van de benodigde uitrusting voor testdoeleinden. Zo oefenden we op verschillende manieren met onze vervoermiddelen: Josh belaadde het met verschillende waterflessen als gewicht en testte het in het (moerasachtige) bos; Sebi koos ook voor het bos, maar gebruikte stenen als lading; Ik zag af van zowel bos als materiële lading en trok een deel van mijn vriendenkring door Hamburg en omgeving. Tijdens de wandelrit genoten de vervoerden van het beste weer, zodat iedereen herhalingen eiste.

AANPASSING EN TEST VAN DE REACHA

Zodat we ook op Victoria Island met de zeer oneffen ondergrond overweg konden, pasten we de reacha aan onze behoeften aan; want wat we ermee van plan waren, leek op een zeer sterke oneigenlijke toepassing. Er begon een kleine race tegen de klok in de volgende weken en de aanpassingen aan de reacha slaagden pas - hoe kan het ook anders? - in de laatste dagen voor de vlucht. Zo konden we door het installeren van een as tussen de twee banden aan stabiliteit winnen. Daardoor was (helaas) de overstap naar kleinere banden nodig, wat zeker een grotere concessie zou zijn. Met een harnas voor pulka's wilden we de reacha dan achter ons aanslepen, zonder daarbij de handen te hoeven gebruiken.

Voor de waterpassages planden we het gebruik van een packraft per persoon. Dit zou ons voldoende flexibiliteit moeten bieden, aangezien we aan het einde van de expeditie meerdere wateren moesten oversteken om Third Order Island te bereiken. We dachten ook na over onze veiligheid, met name over de mogelijkheid om ijsberen tegen te komen. Zo bespraken we diverse maatregelen en besloten we onder andere voor een tripwire, een provisorisch berenhek met analoge alarmen, die potentiële bezoekers zou moeten aankondigen. Bovendien hadden we een uitgebreide reisapotheek en op herhaald aandringen van de bewoners van Victoria Island ook een geweer voor noodgevallen bij ons.

Kort voor de vlucht was ik nerveuzer en meer gespannen dan ooit tevoren vanwege de aanstaande uitdagingen! Helaas waren er op de luchthaven verdere complicaties: een medewerkster van de luchtvaartmaatschappij kon gelukkig nog de ontbrekende toegangsvergunning van een van onze teamleden regelen, en de medewerkers in het beveiligingsgebied op de luchthaven voorkwamen verrassend genoeg dat we een Leatherman in de handbagage konden meenemen, zodat we er nog maar een van hadden. Maar toen ging het eindelijk los!

Joshua legt ons hun plannen en de omgebouwde reacha PRO uit

Eerste indrukken: Aankomst op Victoria Island

Na meerdere tussenstops en kort voor onze laatste landing konden we de eerste blikken op Victoria Island opvangen. Uit het vliegtuigraam zagen we eindeloze landschappen, die nog gladder leken dan we hadden voorgesteld. Groene en bruine vlakten wisselden af met talloze wateren. Waar we ook keken, er waren talloze meren en rivieren die het eiland doorkruisten. Plotseling zaten we er middenin. Maandenlange planning lag achter ons, en voor ons lag ons grootste avontuur.

Nog niet helemaal bevattend wat ons te wachten stond, begonnen we ons bagage voor de kleine luchthaven te sorteren, in te pakken en onze reacha klaar te maken. De muggen begroetten ons met de eerste steken, en de zon verraste ons. De volgende uren brachten we door met de laatste voorbereidingen en het kopen van vloeibaar gas voor onze kachels.

reacha fietsaanhanger voor wandelen en kamperen

De eerste adempauze op Third Order Island

De Rhythme van het Avontuur: Dagelijkse Routines en Uitdagingen

De eerste dagen verliepen niet zonder slag of stoot. We moesten dagelijkse routines ontwikkelen en verfijnen. Dit vereiste meer communicatie en afspraken onderling, vooral bij het op- en afbreken van het kamp en het veilig laden van onze reacha. We ondervonden ook het verlies van verschillende uitrustingsstukken, waaronder mijn twee waterflessen, een hoofdband en later een belangrijk onderdeel van de pomp voor de packrafts. Josh was (noodgedwongen) overtuigd dat we ook zonder gedrukte kaarten onze weg zouden vinden, en Sebi scheidde zich regelmatig van items die we later gelukkig weer konden ophalen.

Over het algemeen kan gezegd worden dat de dagen veel op elkaar leken en zich steeds aan een bepaald ritme onderwierpen. Dit werd vooral beïnvloed door het weer, dat aanvankelijk gunstig was. Hoewel ook moet worden opgemerkt dat er geen aangename combinatie van weer en muggen was: zodra de zon - zoals in de eerste dagen - stralend scheen, waren ook de zoemende monsters nooit ver weg, waardoor ondanks warme temperaturen lange kleding nodig was om ze af te weren. Op een typische dag stonden we rond 8 uur 's ochtends op en hadden ongeveer twee uur nodig om te ontbijten, in te pakken en onze tanden te poetsen. Daarna legden we gemiddeld 5 km te voet af met onze reacha of op het water en namen we een pauze voor de lunch. In de middag vervolgden we onze reis tot we tussen 17 en 19 uur het kamp opzetten.

Kamperen op Victoria Island met reacha fietsaanhangwagen

Het kamp van de drie avonturiers, altijd met de reacha.

Beslissende Aanpassingen en Onvergetelijke Ervaringen

Op de derde dag bogen we het binnenland in en lieten we definitief de laatste tekenen van beschaving achter ons. Met grote inspanning sleepten we onze reacha 2 km een lange en niet zo steile helling op. Ik kon nauwelijks 30 seconden lopen zonder daarna te rusten en op adem te komen. Uiteindelijk zetten we alles op alles en duwden de reacha samen de laatste meters bergop. De volgende dag reageerden we op de overbelasting door de bagage en reduceerde ieder noodzakelijkerwijs zijn gewicht met bijna 30 kg. Reservebanden, kleding, lampen, powerbanks en extra eten werden achtergelaten en aan de oever van het meer gedeponeerd. Nu hadden we nog 18 dagen om ons doel te bereiken. Voor meer dagen hadden we nu geen voedsel meer bij ons. Met deze beslissing wijzigden we ook onze oorspronkelijke route en weken af van het idee om heel Victoria Island te doorkruisen. Nu hadden we alleen nog Inception Island in het vizier.

De volgende dag werden we begroet door regen. Het zicht op het meer, dat we met onze packrafts moesten oversteken, toonde storm, tegenwind en hoge golven. We hadden de boten voorbereid en konden deze nu beladen en zeewaardig maken. We hadden bijna geen praktische ervaring met het gebruik van packrafts en onderschatten de aanstaande uitdaging. Hoewel we hadden afgesproken dicht bij elkaar te blijven, was het moeilijk elkaar in de gaten te houden. De golven braken constant over ons heen en vonden hun weg in de boot. Na ongeveer 20 minuten, halverwege, had Sebi zijn packraft als zwembad kunnen gebruiken, zo hoog stond het water. In het midden van dit natuurschouwspel voelden we ons klein en hulpeloos. Waarschijnlijk had zich ondertussen ook een beetje paniek in mij verspreid. Later wisselden we van de boot terug naar onze reacha en vervolgden onze reis te voet. In de komende weken zouden we deze wisselroutine bijna perfectioneren vanwege vele vergelijkbare situaties.

Het landschap op Victoria Island was vlak en uitgestrekt. Er zijn geen bomen of planten die hoger groeien dan kniehoogte. De grond was vol gaten, ongelijk en nodigde de reacha altijd uit om te blijven steken tussen de koele depressies, die niet ongelijk waren aan een aardappelveld. We noemden deze bodemgesteldheid liefdevol de hobbelbaan. Dit maakte een groot deel uit van het terrein en harmoniseerde niet altijd met de reacha. Af en toe konden we overschakelen naar rotsachtig terrein, dat vaak het einde van een lange klim markeerde. Hier kon de reacha daarentegen zijn kracht uitspelen en daadwerkelijk rollen. Deze secties probeerden we in onze routinplanning te overwegen en accepteerden zo nodig afwijkingen van de directe lijn.

Midden in de expeditie viel een dag in het bijzonder op. Terwijl de vorige dag ons met het beste weer had verwend, was deze dag somber en regenachtig. We lagen in de tent en wachtten tevergeefs op het overtrekken van de regen. Uiteindelijk besloten we de packrafts voor te bereiden, aangezien de regen naar alle waarschijnlijkheid niet zou stoppen. Al enkele dagen hadden Sebi en Josh plannen gesmeed om onze boten uit te rusten met een DIY-zeil. Terwijl ik de twee uitlachte, begonnen ze met de uitvoering van hun project. En ze hadden succes! De regen stopte, maar de storm bleef, dus de wind viel het uit een poncho geïmproviseerde zeil aan en blies onze packrafts moeiteloos in de geplande richting. We keken elkaar verbaasd aan en genoten van dit avontuur als kleine kinderen.

Die dag legden we bijna 17 km af, en al wat we hoefden te doen was het peddel in het water te steken om de richting te behouden. Zo stuurden we op markante doelen af op twee of drie kilometer afstand, die Josh navigeerde met het GPS-apparaat. 's Avonds bereikten we een klein, mooi eiland waar we ons kamp opzetten midden in een winderige storm. Een kariboe voegde zich bij ons, die ons vanaf de andere kant van het meer had opgemerkt en was overgezwommen. Het was niet de eerste keer dat we zulke majestueuze en nieuwsgierige kariboes van dichtbij konden zien. Een paar dagen eerder hadden we ook een andere dierenontmoeting gehad: Terwijl we langs de kust op de zee peddelden, zagen we een wolf langs de kust lopen. Het was een afstandelijke ontmoeting, maar toch fascinerend.

reacha aanhanger als wandelaanhanger op de Third Order Island

Eindeloze vergezichten op de Victoria Island

Het Grote Finale: Het Succesvolle Einde van de Expeditie

In de laatste dagen hadden we geen last meer van muggen, in plaats daarvan plaagde het slechte weer ons. Het regende onophoudelijk, en we moesten omgaan met sterke wind en dalende temperaturen. Als team waren we niet uitsluitend ongelukkig over de weersomstandigheden. Natuurlijk hadden we ons verheugd op zonneschijn, maar we wisten dat Victoria Island niet voor niets in arctische gebieden ligt, dus het zou ons absurd zijn voorgekomen als we dit ook niet aan den lijve hadden ondervonden.

In de laatste etappes van onze expeditie moesten we zo vaak wisselen tussen packraft en reacha, dat we uiteindelijk stopten met het constant opblazen van de boten. In plaats daarvan keerden we ze eenvoudig om, legden ze op de reacha en zekerdен ze daar. Onze karavaan leek nu op een aaneenschakeling van meerdere vrachtwagens. Maar het werkte! Uiteindelijk naderden we met elke stap en elke peddelslag de Third Order Island. We voelden ons opgeleefd door het vooruitzicht op het einde van onze reis en werden sneller. Het doel leek binnen handbereik, en we konden ons voor het eerst voorstellen de vruchten van onze inspanningen te plukken. Slechts een paar kilometer hobbelbaan en twee wateroversteken scheidden ons van ons doel. Victoria Island bleef echter obstakels op onze weg leggen en trof ons met arctisch weer. Daar lieten we ons niet door van de wijs brengen en hielden vol. Na 18 dagen bereikten we ons langverwachte doel; het grootste eiland ter wereld in een meer op een eiland in een meer op een eiland! Het voelt vandaag nog steeds surrealistisch dat we al deze inspanningen hebben geleverd en waarschijnlijk de eerste mensen op het eiland waren (We vonden niets dat ons anders deed vermoeden en bovendien leek niemand op Victoria Island dit Inception Island te kennen). We zullen nog vele jaren van dit avontuur kunnen genieten. En dat terecht!

Drie reacha aanhangers voor avontuur en uitstapjes

Het succesvolle einde van de expeditie.

Reflectie en Dank: Het einde van een epische reis

Persoonlijk heb ik me binnen het team niet zonder reden ingezet voor het schrijven van de blog voor reacha, ik ben waarschijnlijk de grootste fan: Vanaf het begin vond ik ons transportmiddel geweldig en het was altijd een groot doel voor mij om mijn reacha op Third Order Island te zien. Dat dit voor ons allemaal werkte en dat we hem ook nog eens met Packrafts over talloze wateren (meren, rivieren en zelfs de zee) moesten en konden vervoeren, was indrukwekkend, vermoeiend en heel leuk. Nu ben ik benieuwd waar de reacha ons vervolgens naartoe zal brengen! De uitdagingen van de expeditie (en ook de vluchten!) heeft hij in ieder geval doorstaan.

Omdat we niet van plan waren om de terugreis naar Cambridge Bay op eigen kracht te ondernemen, werden we na twee dagen regen en enig onderzoek opgehaald door een klein watervliegtuig. Op de terugweg maakten we een tussenstop om onze achtergelaten bagage op te halen. Zo eindigde dit avontuur, en begon een nieuw: vanwege bosbranden in de buurt van Yellowknife in Canada zouden twee weken van nieuwe ervaringen en avonturen in Cambridge Bay op ons wachten. De terugkeer naar Duitsland werd voorlopig verhinderd door de branden in het noorden van Canada, dus we leidden de reacha door Cambridge Bay. Tot slot wil ik reacha bedanken voor de geweldige samenwerking! Ondanks de een of andere noodzakelijke aanpassing van onze kant, was reacha altijd flexibel en geduldig in het omgaan met onze ideeën en maakte de expeditie pas mogelijk! Het moet ook vermeld worden dat de aanpassingen aan de reacha zelfstandig door ons zijn uitgevoerd.

Watervliegtuig voor Third Order Island

Met het watervliegtuig gaat het weer naar huis.

Schrijf een reactie

Reacties worden goedgekeurd voordat ze worden geplaatst.