Der Ideengeber für reacha: Floko

onze missie

Toen we een paar jaar geleden besloten om ons bereik te vergroten, was het ons uitdrukkelijke doel om onze passie voor sport te combineren met onze aanspraak op ecologisch gedrag.

Simpel gezegd: we wilden een intelligente oplossing om onze apparatuur naar het strand, het meer, de rivier of de bergen te brengen met een lage ecologische voetafdruk.

#rethink

Door het modulaire (en achterwaarts compatibele) bouwblokprincipe zullen de toepassingsmogelijkheden van het bereik in de toekomst steeds verder toenemen met nieuwe componenten. We zijn continu bezig met het doorontwikkelen van de reacha en de bijbehorende accessoires.

De gereedschapsloze montage neemt de gebruiksdrempels weg en de reacha past zich aan het dagelijks leven van zijn gebruikers aan dankzij de verstelbaarheid in lengte en breedte.

Door innovatieve oplossingen, zoals de Fiets Connectorblijft het product variabel en kan het door alle gebruikers worden gebruikt. 

Erste Entwurfsskizzen für den Fahrradanhänger von reacha
Erster Prototyp des reacha Handwagen und Fahrradanhängers

#reuse

Onderdeel van ons oorspronkelijke idee was om oude en ongebruikte componenten een nieuwe bestemming te geven. Floko bouwde ons allereerste prototype in zijn hobbykamer van een oude windsurfgiek, overgebleven houten latten en oude voorwielen uit de prullenbak van de fietsenwinkel ernaast.

En dus kun je onze reacha-modellen vandaag de dag altijd als doe-het-zelfversie zonder wielen bestellen om oude fietsvoorwielen een nieuwe bestemming te geven.

#reduce

#reduce

Met ons minimale ontwerp zijn we erin geslaagd om met zeer weinig materiaalgebruik een hoogwaardige, duurzame en veelzijdige aanhangwagen te ontwikkelen. Het gebruik van CAD-software (Computer-Aided Design), 3D-printen en rapid prototyping heeft ons in staat gesteld om het materiaalgebruik gedurende vele iteraties te optimaliseren. We zijn erin geslaagd een hoogwaardige, duurzame en veelzijdige aanhangwagen te ontwikkelen met lagere materiaalkosten.

85% van de bereikcomponenten komt uit Europa. Hierdoor blijft de carbon footprint op het gebied van transport laag en hebben we meer invloed op het milieu en de arbeidsomstandigheden.

Het hart van het bereik, het frame wordt om de hoek geproduceerd in Opper-Beieren. De eindmontage en verzending vinden plaats in Gmund am Tegernsee. Ook wij hebben besloten om dit te doen DHL Go Green, CO2-neutrale verzendingom onze ecologische voetafdruk verder te verkleinen.

Met ons minimale ontwerp zijn we erin geslaagd om met zeer weinig materiaalgebruik een hoogwaardige, duurzame en veelzijdige aanhangwagen te ontwikkelen. Het gebruik van CAD-software (Computer-Aided Design), 3D-printen en rapid prototyping heeft ons in staat gesteld om het materiaalgebruik gedurende vele iteraties te optimaliseren. We zijn erin geslaagd een hoogwaardige, duurzame en veelzijdige aanhangwagen te ontwikkelen met lagere materiaalkosten.

85% van de bereikcomponenten komt uit Europa. Hierdoor blijft de carbon footprint op het gebied van transport laag en hebben we meer invloed op het milieu en de arbeidsomstandigheden.

Het hart van het bereik, het frame wordt om de hoek geproduceerd in Opper-Beieren. De eindmontage en verzending vinden plaats in Gmund am Tegernsee. Ook wij hebben besloten om dit te doen DHL Go Green, CO2-neutrale verzendingom onze ecologische voetafdruk verder te verkleinen.

We vertrouwen op duurzame verpakkingen en werken aan innovatieve oplossingen om de totale hoeveelheid te verminderen. In 2022 hebben we de hoeveelheid papier met zo'n 30% kunnen reduceren met speciaal voor de reacha ontwikkelde dozen. De dozen halen we om de hoek bij Bayerische Wellpappen GmbH in Lengris. Zo houden we de bezorgroutes zo kort mogelijk en kunnen we de reikwijdte in dozen van gerecycled papier versturen. 

Als het om plastic afval gaat, hebben we dit dit seizoen met 90% weten terug te dringen, bijvoorbeeld door op roulatiebasis tralieboxen uit te wisselen met onze framefabrikant, waarin onze componenten zonder plastic verpakking kunnen worden opgeslagen en getransporteerd. Inmiddels hebben we helemaal afgezien van plastic in de verpakking. De reacha wordt uitsluitend in karton verpakt en we gebruiken ecologisch plakband van papier en natuurlijk rubber.

Om de ecologische voetafdruk van onze printproducten te verkleinen, zijn we in 2022 ook van printer gewisseld en hebben we nu alle instructies, ansichtkaarten en stickers geproduceerd door WIRmachenDRUCK GmbH. Daarom kunnen we nu met een gerust geweten instructies van gerecycled FSC-gecertificeerd papier aan ons assortiment toevoegen. Wij compenseren de onvermijdelijke uitstoot tijdens het drukken en verzenden en kunnen zo klimaatneutraal drukwerk aanbieden. Als je meer wilt weten over printen en verpakken, raden we deze aan Artikel uit ons bedrijfsnieuws.

We vertrouwen op duurzame verpakkingen en werken aan innovatieve oplossingen om de totale hoeveelheid te verminderen. In 2022 hebben we de hoeveelheid papier met zo'n 30% kunnen reduceren met speciaal voor de reacha ontwikkelde dozen. De dozen halen we om de hoek bij Bayerische Wellpappen GmbH in Lengris. Zo houden we de bezorgroutes zo kort mogelijk en kunnen we de reikwijdte in dozen van gerecycled papier versturen. 

Als het om plastic afval gaat, hebben we dit dit seizoen met 90% weten terug te dringen, bijvoorbeeld door op roulatiebasis tralieboxen uit te wisselen met onze framefabrikant, waarin onze componenten zonder plastic verpakking kunnen worden opgeslagen en getransporteerd. Inmiddels hebben we helemaal afgezien van plastic in de verpakking. De reacha wordt uitsluitend in karton verpakt en we gebruiken ecologisch plakband van papier en natuurlijk rubber.

Om de ecologische voetafdruk van onze printproducten te verkleinen, zijn we in 2022 ook van printer gewisseld en hebben we nu alle instructies, ansichtkaarten en stickers geproduceerd door WIRmachenDRUCK GmbH. Daarom kunnen we nu met een gerust geweten instructies van gerecycled FSC-gecertificeerd papier aan ons assortiment toevoegen. Wij compenseren de onvermijdelijke uitstoot tijdens het drukken en verzenden en kunnen zo klimaatneutraal drukwerk aanbieden. Als je meer wilt weten over printen en verpakken, raden we deze aan Artikel uit ons bedrijfsnieuws.

Gitterboxen zur Aufbewahrung im Lager von reacha
Gitterboxen zur Aufbewahrung im Lager von reacha
Handwagen von reacha auf dem Moments Festival

#re-cycle

De reacha bestaat al voor een deel uit gerecycled materiaal. Zo zijn bepaalde onderdelen gemaakt van met koolstofvezel versterkt plastic dat als afval van de Duitse productie komt.

Ons doel is om kunststoffen en aluminium uit recyclaten en herbewerkt aluminium op middellange en bij voorkeur korte termijn in te zetten. Als het om textiel gaat, zoeken we naar oplossingen om upcycled technisch textiel te gebruiken.

Overigens ontvangen we in dit kader altijd graag tips en links van de community. Stuur ons gewoon een e-mail hallo@reacha.shop.

#community

Ook al brengen we onze producten steeds meer in het buitenland op de markt, onze basis en thuisbasis blijft de regio rond München en ten zuiden daarvan. Hier zit ons ontwikkelteam, een groot deel van de leveranciers, onze partners en, heel belangrijk, de klanten, testers en gebruikers van het eerste uur. 

Denk globaal doe lokaal! 

Onder dit motto schonken we in 2020 de extra inkomsten van de tijdelijke btw-verlaging aan het lokale technologie- en wetenschapsinitiatief Fablab Oberland e.V. 4000€ voor de creatieve geesten van morgen!

Fablab im Oberland

Suche