Zijn kennissen vonden het een gek idee, maar Thomas Oschwald liet zich niet afschrikken, zelfs niet toen de eerste twee pogingen mislukten. De derde keer slaagde hij erin zijn doel te bereiken. Hij reisde over het water van Genève naar Basel, met slechts twee transportmiddelen: zijn SUP en een reacha trailer. We vroegen hem daarom zijn ervaringen met ons te delen.
Er zijn vele manieren om van Genève naar Bazel te komen: Met de auto of trein duurt de reis iets minder dan 3 uur, met het vliegtuig zou de afstand minder dan een uur zijn. Met een beetje spierkracht zou je in 15 uur op de fiets of 50 uur te voet je bestemming bereiken.
Maar er is ook een waterweg die van Genève naar Bazel leidt. En dit is precies wat de stand-up paddler Thomas Oschwald had gekozen voor zijn ambitieuze "project". Het doel: een reis van Genève naar Bazel - alleen over rivieren, kanalen, meren en andere waterwegen alleen met de SUP en een aanhangwagen om de stand-up paddle altijd naar de dichtstbijzijnde oever te kunnen vervoeren.
Eerste poging, tweede poging, derde poging
Het idee kwam voor het eerst in het hoofd van de enthousiaste stand-up paddler Thomas Oschwald toen hij dertig jaar oud was. Twee jaar later vertrok hij op zijn eerste reis, maar een darmontsteking zette een domper op zijn plannen tijdens de eerste poging. Twee maanden later volgde de tweede poging: Oschwald peddelde helemaal naar Frankrijk, maar stuitte daar op onbegaanbare obstakels: Scheepssluizen, kanaaltunnels en elektriciteitscentrales leken de droom van een oversteek via SUP eindelijk te doen uitkomen. Of wel?
Het feit dat de avonturier 10 jaar later eindelijk zijn droom kon verwezenlijken, heeft hij ook te danken aan zijn reacha-trailer, want hiermee werd de grootste hindernis overwonnen:
Het begin is moeilijk - de eerste 100 km naar de start op de Oberalp-pas waren te voet.
Flexibele uitrusting als A en O
Als je met Thomas Oschwald praat over zijn ongewone reis op het water, ontmoet je een persoon die bewust niet op zoek is naar avontuur in afgelegen plaatsen, maar midden in de beschaving - idealiter ook op zijn stoep. De onzekerheid over een route die nooit op deze manier is afgelegd, baarde hem geen zorgen, maar - en dat is belangrijk voor hem - hij wil zo worden uitgerust dat hij flexibel kan reageren op alle mogelijke gebeurtenissen:
Over ruw en glad met de reacha
Zo had Thomas Oschwald een aantal etappes op weg naar Bazel, waar waterkrachtcentrales of scheepssluizen met tussenpozen van enkele kilometers herhaaldelijk in de weg zaten, waardoor het voor hem onmogelijk was om zijn reis met de SUP voort te zetten. Hij peddelde dan aan wal en kon zijn SUP dan op zijn raechawagen laden (opgevouwen of nog opgeblazen), inclusief zijn peddel die hij altijd bij zich had:
Omdat de reacha trailer gemakkelijk uit elkaar te halen is, kon Thomas deze ombouwen tot een krukje.
Trekken of duwen? Het belangrijkste is om vooruit te komen!
Op sommige dagen was Oschwald zelfs genoodzaakt om enkele uren over het pad te lopen. Voor waterarme rivieren, orkaanachtige tegenwind of onbegaanbare kanaaltunnels reed de stand-up paddle-liefhebber steeds weer aan wal. Oschwald was toen natuurlijk bijzonder dankbaar voor zijn reacha-trailer, niet alleen omdat hij gemakkelijk te beladen was tot 50 kg of 60 kg (maximaal 35 kg kan worden vervoerd op een fietskar), maar ook omdat hij deze kon trekken en duwen en dus geen lading aan één kant hoefde te dragen:
Thomas Oschwald moest een aantal van de kanaaltunnels via wegen en paden omzeilen...
Handig en multifunctioneel
Alleen vanaf de monding van de Rijn zijn we uitsluitend op het water verder gegaan. Van daar tot kort na Bazel peddelde Oschwald een enorme afstand met zijn SUP: meer dan 1000 kilometer trotseerde hij de grillige stromingen van de Rijn. Zijn reacha trailer lag op dit lange podium gedemonteerd op het bord - eigenlijk. Want op stormachtige dagen met slecht weer of sterke stroming werd de reacha weer gebruikt - alleen niet als aanhanger:
Oschwald moest de laatste kilometers naar de bron van de Rijn weer te voet afleggen en gebruikte de reacha voor het eigenlijke doel: als aanhanger.
De laatste kilometers naar de bron van de Rijn zijn weer te voet de bergen in...
Eindelijk aan de finish - zonder een enkele fles water
Oschwald heeft na twee en een halve maand en bijna 3000 kilometer eindelijk zijn bestemming bereikt. Op zijn reis "zeilde" hij met zijn SUP door zes landen en legde hij een afstand van meer dan 2000 km af - en dat zonder gebruik te maken van een enkele plastic waterfles. Dit was een ander doel van zijn stand-up paddling tour: Oschwald gebruikte bewust geen flessenwater, omdat hij zelf wilde ontdekken "hoe moeilijk de weg naar schoon drinkwater kan zijn", of niet.
Volgens hem was dit niet altijd gemakkelijk, maar uiteindelijk was hij dankzij zijn reacha vrij flexibel in zijn zoektocht naar geschikte waterpunten:
De laatste meters dan met de SUP op zijn rug over vaste touwroutes
De vervulling van een 10-jarige droom
We waren bij reacha superenthousiast toen we voor het eerst hoorden over de ongewone reis van Thomas Oschwald. Het feit dat een van onze reacha supporters zo'n opmerkelijke afstand had afgelegd, vulde ons met trots en natuurlijk met dankbaarheid. We zijn blij dat we Thomas hebben kunnen helpen zijn droom te verwezenlijken. Het zal ook niet zijn laatste droom zijn geweest of zijn laatste tournee, zoals hij zelf heeft gezegd:
Tot slot wensen we Thomas voor de toekomst toe dat hij alle obstakels die zich op zijn reizen voordoen, kan overwinnen - ook altijd met plezier... Hand- of fietskar van het huis van reacha.
Meer informatie over STAND UP FOR SAFE WATER en andere projecten van Thomas Oschwald kunt u vinden op www.teachandtravel.ch.
Bestemming bereikt - Thomas Oschwald peddelt alleen aan de bron van de Rijn
Schrijf een reactie