Een boottrailer voor de fiets? reacha heeft vier hand- of fietskarren voor kajaks in het assortiment, die ideaal zijn voor buitensporters die liever emissievrij naar het dichtstbijzijnde meer of de dichtstbijzijnde rivier fietsen. Elk model kan een kajak tot 4 à 5 meter lang vervoeren. Afhankelijk van de afstand - weg of terrein - , de lengte van de tocht (dagen, weken) en persoonlijke voorkeuren - e-bike, racefiets, etc. - is de keuze van de juiste fietsaanhanger verschillend.
Hoeveel kilometer is realistisch? Of anders gezegd: wanneer is het de moeite waard om kajaks met de auto te vervoeren? Waarschijnlijk niet, als u in de buurt van een meer of rivier woont die toch al gunstig gelegen is om te kajakken. Het kan dat u een bus bezit, maar met een standaard 5-persoons kajak is transport een complexe aangelegenheid - in de meeste gevallen zou u waarschijnlijk een speciaal apparaat op het dak nodig hebben.
Zou het niet praktischer zijn om een geschikte fietskar aan te sluiten op een mountainbike, racefiets, e-bike, trekkingfiets of stadsfiets en direct naar de oever van het meer te rijden? In plaats van te vechten voor een van de laatste parkeerplaatsen en de zware boot naar de rand van het water te slepen? In de meeste gevallen zal het niet mogelijk zijn om met de auto naar de wal te rijden. Met een fiets zijn de kansen veel groter. En tegelijkertijd ontlast u het milieu, spaart u de zenuwen en bespaart u veel tijd.
De voordelen van reacha kajakopleggers in één oogopslag
kan worden gebruikt als hand- en fietskar
instelbaar in lengte en breedte
laag gewicht dankzij het aluminium frame
ook geschikt voor andere buitensportartikelen (naast kajaks)
Opblaasbare kajaks kunnen worden getransporteerd, zelfs als ze worden opgeblazen.
Laden tot 35 kg (fiets) of 60 kg (hand) mogelijk.
bestand tegen roest en zout water
Kleinverpakking - voor langere tochten
Sommige partners die meerdaagse reizen maken, delen hun reisverslagen bij ons en daarin is te lezen dat zij een voorkeur hebben voor een trailer met een kleine verpakkingsmaat. Trippers die bijvoorbeeld langere kajaktochten maken en onvermijdelijk op waterarme plekken, sluizen of andere obstakels stuiten en daarom vaak hun kajak (of andere bagage) aan land moeten brengen, gaan voor het gemak van de kleine en flexibele versie.
De reacha SPORT compact 20" is met zijn kleine verpakkingsmaat (120 x 60 x 30 cm) de ideale fiets- of handkar. En dankzij het lichtgewicht aluminium frame, kleine 20-inch banden en een eenvoudig insteeksysteem is de compacte trailer eenvoudig te demonteren en kan deze ook in een kajak worden getransporteerd om ruimte te besparen. Met een maximale belasting tot 35 kg als fietskar heeft hij ook de nodige stabiliteit.

Stabiliteit - afhankelijk van de toepassing
In termen van stabiliteit, kent de reacha PRO de grootste stabiliteit. De reacha PRO is vooral gericht op zakelijke klanten, bijvoorbeeld kajakscholen of hotels met eigen watersportfaciliteiten. Daarom is de reacha PRO - de enige reacha trailer - uitgerust met stevige aluminium zijwanden. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om met de reacha PRO meerdere opblaasbare kajaks te vervoeren (zonder lucht!). Uitgerust met fatbike-banden kan de reacha PRO zowel op de weg als op elk ander terrein worden gebruikt.

Lichtlopend - afhankelijk van de ondergrond en de banden
Ook de reacha SPORT beach 20" fat en de reacha SPORT street 24" bestaan uit een stabiel (en zeer licht) aluminium frame en kunnen een kajak tot een maximale lengte van 4,5 meter op hun textiele laadruimte vervoeren. Het belangrijkste verschil zit hem in de banden.
De reacha SPORT street 24" wordt geleverd met 24" banden: dit betekent dat deze kajakoplegger ook bij hogere snelheden zijn soepelheid behoudt en dus beter geschikt is voor fietsers die voornamelijk op asfaltwegen rijden. Met name racefietsers of e-bikers, die soms sneller op de weg zijn, zullen de reacha SPORT street 24" als haar ideale metgezel ervaren.

Verschillen reacha SPORT beach 20" fat: Dankzij de Fatbike banden, verkrijgbaar in 20" of 24", kan deze fietskar gemakkelijk elke kajak door elke onverharde weg of zand trekken en is hij vooral bedoeld voor fietsers die eerder off-road gaan en hun kajak over zand of grind moeten vervoeren. Als roestvrijstalen aanhanger, die (zoals alle reacha-modellen) zelfs bestand is tegen zout water, is de reacha SPORT beach 20" fat weers- en roestbestendig en behoudt zo zijn gladde loop op elk oppervlak.


Hoge flexibiliteit - dankzij de modulaire lichtgewicht constructie
Maar in principe zijn alle reacha hand- en fietskarren ontworpen om te voldoen aan de behoeften van kajakkers. Elke reacha trailer is flexibel in lengte en breedte verstelbaar, zodat zowel dunnere, kleinere of middelgrote boten kunnen worden vervoerd als bredere, grotere kajaks tot 4,5 meter (18 voet) lang. Bovendien zijn de kajakaanhangers van reacha snel en eenvoudig te monteren en te demonteren - zonder gereedschap - en gemakkelijk op te bergen.
Het plug-in systeem van lichtgewicht aluminium buizen met snelsluitingen reduceert het gewicht tot een minimum met maximale stabiliteit. Met de fiets adviseren de fabrikanten een maximale belasting tot 35 kg - volledig voldoende voor elke standaard kajak, maar handgetrokken kajaks mogen ook tot 60 kg dragen op de handtrailer.
Regionale productie = hogere kosten?
Allereerst worden alle reacha kajakopleggers met de hand getrokken. Alleen met de bike-connector kajakkers kunnen de trailer eenvoudig aansluiten op hun fiets of zadelpen. En waar de meeste fabrikanten van fietskarren hun producten goedkoop in China of andere Aziatische landen laten produceren, worden alle aluminium onderdelen van reacha trailers regionaal geproduceerd in Rosenheim. Op deze manier willen de oprichters van reacha enerzijds de regionale productie stimuleren en anderzijds CO2-intensief transport en vooral discutabele productieomstandigheden vermijden.
Het gebruikte plastic is voornamelijk afkomstig van gerecycled materiaal uit de vliegtuigindustrie. Dit heeft natuurlijk invloed op de kosten of de prijs. Aan de andere kant garanderen de producten een hoge kwaliteit en een lange levensduur, trouw aan het motto "als je goedkoop koopt, koop je twee keer". Aan de andere kant zijn de roestbestendige reacha trailers bijna onverwoestbaar en garanderen ze een lange levensduur.
Conclusie
Er bestaat geen twijfel over dat de fietskarren voor kajaks van reacha een echt duurzaam en praktisch alternatief zijn op de auto: In plaats van de kajak (of opblaasbare kajaks) met uw auto te vervoeren, sluit u uw reacha model aan op de zadelpen van uw fiets, springt u op het zadel en rijdt u direct naar de dichtstbijzijnde oever, zonder te hoeven zoeken naar een parkeerplaats. Dit geeft eigenaren van opblaasbare kajaks het grote voordeel dat ze hun kajak niet elke keer ter plaatse hoeven op te blazen.
Vooral de in de breedte en lengte verstelbare laadperrons zijn zeer praktisch, omdat het transportoppervlak afhankelijk van de toepassing kan worden verkleind en vergroot - flexibel naar behoefte van de individuele eisen. De gehele montage en demontage is zeer eenvoudig en kan zonder gereedschap worden uitgevoerd. Kajakkers die niet direct op het water wonen, die hun kajaks in de buurt van de kust kunnen opslaan en die hun watersportuitrusting regelmatig naar verschillende plaatsen willen vervoeren, zullen de reacha-modellen ervaren als een praktische en duurzame metgezel, welke kwalitatief hoogwaardig en veelzijdig is en regionaal geproduceerd wordt in Duitsland.
Wat zeggen onze klanten
★★★★★
Vijf sterren.
De montage was een fluitje van een cent. In een mum van tijd gekoppeld aan mijn bakfiets, de 3,17 m lange kajak erop gespannen en door het stadsverkeer naar het water gereden: Makkelijk!
Jörg
