Na het werk een rondje willen SUP-pen in de grachten, het kanaal of op het meer? Voor stand-up paddle-liefhebbers is het geen kwestie van willen, maar meer van logistiek. reacha heeft minstens drie trailers in het assortiment waarmee u uw SUP op elk gewenst moment met de hand of met de fiets naar het dichtstbijzijnde water kunt brengen. We hebben de modellen voor je op een rijtje gezeten de verschillen toegelicht: zo zijn er verschillende modellen in verschillende prijs- en gebruikscategorieën.

Stand-up paddling is in principe een gezonde hobby: veel frisse lucht, vaak midden in de natuur, buiten bij het meer, ver weg van drukte en comfortabel peddelen zonder stress. Maar op de SUP-locatie komen (d.w.z. naar het water) kan minder goed zijn voor je gezondheid. Draag je de SUP? Slecht voor je rug. De SUP met de auto vervoeren? In tijden van Greta Thunberg? Slecht voor je longen en voor het milieu! Met het openbaar vervoer? Mogelijk, maar slecht voor de andere passagiers.

Transporteren van je SUP gewoon op de fiets?

reacha fietskar voor het vervoeren van SUP

De reacha SPORT LONG met 20 inch fatbike banden vervoert gemakkelijk twee i-SUPs

Dus je wilt wel op de fiets gaan? Dat zou immers de meest klimaatvriendelijke manier zijn om je SUP naar het water te verschepen en om vervolgens van de watersport te kunnen genieten. Er zijn niet al te veel mogelijkheden om een stand-up paddle gemakkelijk te vervoeren: zelfs als je een auto hebt en zelfs als je een van de laatste parkeerplaatsen aan het drukke meer krijgt: de auto moet vrij groot zijn om je SUP te kunnen vervoeren, dus dan denk je al snel aan een bus, of je hebt in ieder geval een dakdrager nodig.

Klimaat of geen klimaat: SUP's zijn grote onderdelen, de tot 14 voet lange Race SUP-planken zijn nog groter, en met een gewone consumentenauto is het transport gewoonweg erg duur. De oprichters van reacha realiseerden zich dit al snel. Ze zijn zelf gepassioneerde "SUP’ers" en surfers en hadden geen zin om hun boards mee te nemen naar het meer of het strand met kajakkarretjes die te klein of te groot waren voor een SUP.

De oplossing? Wielen, spijlen en banden!

Je was op zoek naar een nieuwe, praktische oplossing, richtte je eigen bedrijf good goods tegernsee op aan het meer van Tegernsee (in Beieren) en ontwikkelde snel een fietskar om SUPs gemakkelijk en snel te vervoeren. Eigenlijk werkt de kar ook zonder fiets, als een handkar. En eigenlijk kun je ook veel andere dingen vervoeren met de kar – vooral andere sportuitrusting of apparatuur zoals windsurfplanken of kajaks. Eigenlijk hebben de oprichters van reacha niet alleen een fietskar voor SUPs ontwikkeld, maar ook meerdere hand- of fietskarren. Want de reacha SPORT is verkrijgbaar in verschillende varianten, of het nu gaat om met fatbike banden of met een XXL dissel voor SUPs langer dan 4,5m.
Afhankelijk van waar SUP-liefhebbers waarde aan hechten, waar ze heen gaan voor watersport en wat ze willen vervoeren met de fietskar, komt dit of dat model in aanmerking. Daarom wijzen we hieronder op de overeenkomsten en verschillen.

Gemeenschappelijke kenmerken van SUP-fietskarren

reacha fietskar voor het vervoeren van SUP

Zelfs lange race SUPs tot 4,5m lengte passen op de reacha SPORT LONG

De drie varianten van de SPORT LONG, met 20" compact banden, met 20" strandbanden, met 24" straatbanden, en de reacha SPORT PRO, zijn allemaal geschikt voor het vervoeren van stand-up paddleboards (SUP) en zijn geschikt voor allerlei soorten watersporten of buitenactiviteiten. Alle hand- en fietskarren kenmerken zich door stevige aluminium frames en verschillende banden die alle soorten wegdek aankunnen. Met de speciaal ontwikkelde fietskoppeling kan elk model snel en eenvoudig worden verbonden met elke standaard fiets, of het nu een mountainbike, toerfiets, racefiets of e-bike is.

Duurzame productie?

Maar als je al aan het trappen bent op de fiets voor het milieu, rijst natuurlijk de vraag: waar komen de textiele laadoppervlakken en het aluminium frame eigenlijk vandaan, en vooral: worden de materialen duurzaam (en lokaal) geproduceerd? Allereerst hebben de oprichters van reacha besloten om het gebruik van plastic zoveel mogelijk te beperken. Alle gebruikte plastic onderdelen bestaan uit gevormd koolstof, voornamelijk gemaakt van gerecycled materiaal uit de vliegtuigindustrie.
Het eerste prototype werd zelfs gemaakt van oude fietsbanden van de schroothoop en werd in elkaar gezet van een gebruikt houten frame en een oude windsurf giek. Dit prototype werd vervolgens de eerste fietskar van reacha – de reacha SPORT LONG. Zelfs vandaag de dag biedt reacha de mogelijkheid in de Build Your Own collectie om een reacha samen te stellen uit individuele onderdelen. Dit maakt bijvoorbeeld het recyclen van oude voorwielen van fietsen mogelijk die men nog thuis heeft.
Tegenwoordig wordt het aluminium frame regionaal geproduceerd bij de surf giek producent CTM in Rosenheim, die jarenlange ervaring heeft in de verwerking van aluminiumbuizen.

Voldoende ruimte - zelfs voor meerdere SUP's

Sommige van de reacha-fietskarren komen zonder extra zijlaadbeugels, maar met de Bows kun je op elk gewenst moment de trailer aanpassen, zodat er meer laadruimte beschikbaar is. Over het algemeen zijn de modulaire componenten individueel in lengte en breedte verstelbaar. Dit betekent dat de fietskarren ruimte bieden voor SUP-boarden tot 14 voet lang (wat overeenkomt met ca. 4,26 meter) en dat ze tot 35 kilogram kunnen vervoeren, zodat er indien nodig meerdere SUP-boarden kunnen worden vervoerd. De verschillen zitten in de details.

Verschillen van fietskarren voor SUP's

SPORT LONG met 20" compact banden - levert alle basisfuncties

De eenvoudigste variant, de SPORT LONG compact 20", wordt in de eerste plaats gekenmerkt door een lagere prijs. Dankzij zijn lichtgewicht aluminium frame en modulair insteeksysteem is de reacha SPORT zeer eenvoudig te monteren en demonteren, en kan daarom plaatsbesparend worden opgeborgen. De 20" wielen zorgen voor een bruikbare combinatie van wendbaarheid, vering en compacte afmetingen. De SPORT LONG met 20" compact banden is ideaal voor degenen die geen hoge snelheden willen bereiken tijdens het fietsen en geen oneffen terrein (bijv. zand) willen doorkruisen.

Fietskar met kleine afmetingen

SPORT LONG met 20" beach fatbikebanden – de "offroad" fietskar

De fietskar SPORT LONG beach 20" fatbike is anders: dit hand- en fietskar is bedoeld voor iedereen die graag "offroad" gaat met hun SUPs, surfplanken of andere outdoor sportuitrustingen. Dankzij de fatbikebanden is het eenvoudig om lasten tot 60 kg met de hand door zand, grind of onverharde paden te trekken. Zijn aluminiumframe is uiterst stevig en met een boog aan de zijkant biedt het naast SUPs ook ruimte voor allerlei andere bagage, zoals rugzakken, peddels, tenten en nog veel meer.

Fietskar voor het strand

SPORT LONG met 24" straatbanden – de "snelle" fietskar

In tegenstelling tot de SPORT LONG met beachbanden, is de SPORT LONG met 24" straatbanden minder geschikt voor het strand. Daarentegen is hij juist veel geschikter voor de stad en met name voor iedereen die graag wat sneller op de weg rijdt. De smallere wielen kunnen namelijk ook grotere belastingen aan en zorgen bij hogere snelheden voor een aangename rijervaring. Sommige klanten van reacha gebruiken de SPORT LONG met 24" straatbanden om hun SUP naar het dichtstbijzijnde meer te transporteren, terwijl anderen hem gebruiken om hun bierkratten thuis af te leveren: smaken en gebruikswijzen kunnen nu eenmaal variëren.

Fietskar voor de weg

SPORT PRO - een fietskar voor professionals?

Voor professionals - in de zin van professionele stand-up paddlers - is de SPORT PRO niet specifiek ontwikkeld. Het "PRO" in de productnaam richt zich eerder tot grotere zakelijke klanten zoals hotels of surfscholen. Met deze fietskar kunnen ze tot acht SUPs, schuimplanken, wind- of kitesurfplanken vervoeren. Een scenario dat minder vaak voorkomt in privéomgevingen. De SPORT PRO is echter ook populair onder fotografen, filmmakers, vakmensen en andere beroepsgroepen om hun zware apparatuur van A naar B te vervoeren.
In ieder geval geven de regionaal vervaardigde aluminium wanden de SPORT PRO een uiterst hoge stabiliteit. Ze kunnen zelfs individueel bedrukt worden, bijvoorbeeld met uw eigen logo of voor andere marketingdoeleinden.

Fietskar voor surfscholen

Conclusie: Welke SUP-fietsaanhanger wint de race?

Als het gaat om de vraag welke SUP-fietsaanhanger van reacha de prijs-prestatie race wint, is er een eenvoudig en een meer complex antwoord. Allereerst het eenvoudige antwoord: In feite is het een kwestie van persoonlijke voorkeur. Geen van de aanhangers is echt goedkoop, maar dat is niet verrassend: bij reacha betaal je immers voor kwaliteit en regionale, duurzame productie. Dit komt tot uiting in de prijs. Maar wanneer u de kosten berekent op basis van de lange levensduur van reacha producten, is de prijs geen zure pil meer.
En nu het meer complexe antwoord: Hotels, surfscholen of watersportaanbieders die SUPs of andere apparatuur in grote hoeveelheden verhuren, kunnen eigenlijk alleen maar kiezen voor de reacha PRO – immers, deze is speciaal ontwikkeld voor het vervoer van meerdere SUPs of surfplanken. Voor privégebruik gaat het meer om waar je naartoe gaat, hoe je daar komt, en wat je van plan bent te vervoeren. Zoals beschreven zijn de SPORT LONG-hand- en fietsaanhanger met 20" compact, 20" beach of 24" street banden, evenals de SPORT PRO, ook ontwikkeld voor hun eigen specifieke doeleinden.
En uiteindelijk is de keuze niet echt doorslaggevend, vooral als u het grootste voordeel in overweging neemt: U hoeft uw SUP-boards niet meer direct aan het water op te blazen en leeg te laten lopen, omdat alle reacha-modellen zelfs de grootste SUP-boards gemakkelijk in volledige grootte kunnen vervoeren. Dit bespaart u het kostbaarste wat u heeft: tijd. Misschien zelfs genoeg tijd om op uw gemak nog eens naar de afzonderlijke modellen te kijken op hun respectievelijke productpagina's ;)

Wat onze klanten zeggen

★★★★★

Veel geprobeerd - eindelijk aangekomen!

Gewoon top! 2 SUPs achter de fiets naar het meer slepen, zonder dat je van tevoren eindeloos hoeft op te zetten. Er sleept niets, er rammelt niets, er schuift niets.

Oliver

Fietskar met klein formaat

Suche